Skip to main content
  • Home
  • Artikels
  • Tournée Minérale: kan een familiefeest zonder alcohol?

Tournée Minérale: kan een familiefeest zonder alcohol?

VAD/De Druglijn geeft de aftrap voor de zevende editie van Tournée Minérale. De campagne daagt opnieuw iedereen uit om in februari een maand lang geen alcohol te drinken. Nieuw dit jaar is een campagnevideo waarin Thuis-actrice Lynn Van Den Broeck het met haar mama en schoonbroer heeft over alcohol in de familiecontext.

Doe mee en voel je (alcohol)vrij

‘Vrijheid’ blijft de rode draad in de campagne. Want hoe vaak drinken we uit gewoonte, of omdat het ons voorgeschoteld of opgedrongen wordt? En dat terwijl we weten dat er heel wat gezondheidsrisico’s aan alcohol verbonden zijn. Zo brengt de WHO alcohol in verband met meer dan 200 verschillende aandoeningen en zeven kankers. Tournée Minérale is voor velen een duwtje in de rug om daar ook echt naar te handelen. Het draait dus niet om wat men zich ontzegt of om wat men een maand lang niet doet. De meerwaarde zit in wat je erbij wint.

“Een alcoholvrije maand inlassen, helpt om even bewust stil te staan bij hoe je met alcohol omgaat. Dat doet vooral deugd,” zegt Tom Evenepoel, coördinator van De Druglijn. “Bevragingen door Indiville bij voorgaande edities bevestigden dat keer op keer: meer dan 4 op 5 deelnemers vond Tournée Minérale een positieve ervaring. Je voelt je fris, beter in je vel en komt los van ongezonde gewoontes en sociale druk. Zo herwin je dus vrijheid dankzij Tournée Minérale.”

“De aperitief staat al klaar”

Een van de momenten waarop het vanzelfsprekend lijkt dat we alcohol drinken, is wanneer we samenkomen met familie. Thuis-actrice Lynn Van Den Broeck deed samen met haar mama Dina en schoonbroer Louis mee aan een stellingenspel dat precies daarover gaat. Kan je je amuseren op een familiefeest zonder alcohol? Krijg je vreemde blikken wanneer je eens niet wil drinken? Drink je wel eens een glas na een moeilijke dag?

Hun reacties op deze stellingen zijn de basis van het filmpje dat de komende weken via sociale media de nieuwe campagne zal inluiden. Lynn erkent in elk geval dat alcohol te vanzelfsprekend is: “Als we met zijn allen samenkomen, dan staat de aperitief meestal al klaar voordat we toekomen.”

Opletten als er kinderen in de buurt zijn

Toch zijn Lynn en haar familie zich bewust van de risico’s van alcohol, en proberen ze er zo gezond mogelijk mee om te gaan. Zo doet haar mama elk jaar mee met Tournée Minérale, en daar voelt ze zich heel goed bij: “Je voelt het verschil wel: je slaapt beter, je concentratie is beter. Dat is volledig anders. Ik hou het meestal ook iets langer vol dan enkel die ene maand.”

Lynn en haar schoonbroer gaven nog iets anders aan: als er kinderen in de buurt zijn, dan wordt er minder gedronken. Sommige ouders in de groep drinken zelfs helemaal niet, en daar is bij de anderen ook begrip voor.

“Dat is een prima reflex die we gelukkig bij steeds meer jonge ouders zien,” zegt Tom Evenepoel. “Onderzoek toont immers aan dat hoe ouders met alcohol omgaan zich weerspiegelt in hoe hun kinderen dat doen. Oog hebben voor je voorbeeldgedrag ten opzichte van opgroeiende kinderen is dus heel waardevol. Knap dus dat Lynn en haar familie zich zo bewust zijn van hun voorbeeldfunctie. Het illustreert tegelijk hoe Tournée Minérale op verschillende manieren bijdraagt tot groeiende bewustwording.”

“Twee op drie Vlamingen merkt op dat er vandaag meer aandacht is voor alcohol dan een paar jaar geleden. Het draagvlak stijgt ook om bepaalde maatregelen te nemen, zoals het verhogen van de minimumleeftijd of een verbod op alcoholverkoop in tankstations.”

Katleen Peleman – directeur VAD

Februari, de maand zonder alcohol

De campagne omvat uiteraard meer dan dat. Net als vorig jaar komen experten en getuigen aan bod op sociale media en op de Tournée Minérale-website. Zij vertellen over hun eigen ervaringen met alcohol, of over de effecten van alcohol op onze gezondheid, onze seksualiteit, ons welzijn. Nieuwe affiches worden lokaal verspreid. De boodschap is steeds dezelfde: drink in februari geen alcohol, en merk dat je je daarbij beter in je vel voelt. Deelnemers kunnen zich inschrijven op de nieuwsbrief, en ontvangen mocktailrecepten en advies om de maand vol te houden.

Katleen Peleman, directeur van het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs (VAD), vertelt: “Over de jaren heen hebben al honderdduizenden Vlamingen meegedaan met Tournée Minérale. De impact daarvan is niet te onderschatten. Naast de positieve effecten op de deelnemers, heeft de campagne ook een brede maatschappelijk impact. Door Tournée Minerale voeren mensen in februari heel wat gesprekken over alcohol en over alcoholvrije dranken. Twee op drie Vlamingen merkt op dat er vandaag meer aandacht is voor alcohol dan een paar jaar geleden. Ook stijgt het draagvlak om bepaalde maatregelen te nemen, zoals het verhogen van de minimumleeftijd of een verbod op alcoholverkoop in tankstations.”

Ga dus mee de uitdaging aan en geniet de hele maand februari alcoholvrij! Je vindt alle info op www.tourneeminerale.be .