Skip to main content
  • Home
  • Artikels
  • Tournée Minérale: Vlaming zegt massaal ‘ja!’ tegen maand zonder alcohol

Tournée Minérale: Vlaming zegt massaal ‘ja!’ tegen maand zonder alcohol

VAD/De Druglijn geeft vandaag de aftrap van de negende editie van Tournée Minérale. Iedereen wordt opnieuw uitgedaagd om in februari, voor het eerst of opnieuw, een maand lang geen alcohol te drinken. Dit jaar ligt de focus op de verschillende redenen waarom mensen ‘ja’ zeggen tegen Tournée Minérale. Wat is jouw reden? Laat het weten op www.tourneeminerale.be

Tournée Minérale is een initiatief van VAD, de partnerorganisatie van de Vlaamse overheid in het kader van het preventiebeleid van alcohol- en andere drugproblemen. De Druglijn is de publieksservice van VAD.

De cijfers liegen niet: Tournée Minérale werkt

Elk jaar opnieuw doet ongeveer een op de vijf volwassenen in Vlaanderen mee aan de maand zonder alcohol. Ook een nieuw marktonderzoek uit 2024 bevestigde dat cijfer weer. Daarbij heb je zowel nieuwe als terugkerende deelnemers: voor heel wat mensen is de campagne een jaarlijkse houvast geworden om te voorkomen dat er ongezonde alcoholgewoontes in de routine sluipen.

De interesse blijft dus groot. En terecht, want meedoen met Tournée Minérale kan je wel degelijk helpen om ook de rest van het jaar bewuster met alcohol om te springen. De UGent toonde al bij de eerste editie aan dat deelnemers een half jaar na de campagne nog steeds gemiddeld twee glazen minder per week drinken dan daarvoor.

Editie 2025 – Ik zeg ‘ja’!

Tournée Minérale 2025 focust op de redenen waarom mensen meedoen.

Veel deelnemers dus, jaar na jaar. Maar de redenen om mee te doen, zijn voor elke deelnemer anders. En dat is waar de campagne dit jaar bij stilstaat.

Sommigen zeggen ‘ja’ tegen de maand zonder alcohol omwille van de onmiddellijke fysieke voordelen: beter slapen, sterkere sportprestaties, je fitter voelen, … Bij andere deelnemers heeft het meer met mentaal welbevinden te maken. Wat doet het met mijn gemoed als ik alcohol even opzij laat? En mis ik het in mijn sociaal leven? Bij nog anderen heeft het te maken met ervaringen die ze zelf of in hun omgeving met alcohol gehad hebben. Of ze willen een voorbeeldrol spelen.

Ook gezondheid kan een motivator zijn, want alcohol hangt samen met heel wat gezondheidsklachten. Van de relatief onschuldige kater over black-outs, tot hartklachten, leveraandoeningen en kanker.

Waarom doe jij mee met Tournée Minérale?

“Er zijn evenveel redenen om mee te doen, als dat er deelnemers zijn”, zegt Tom Evenepoel, coördinator van De Druglijn. “En we zijn benieuwd naar iedere individuele motivatie! Dat zoveel mensen meedoen, toont aan in welke mate het besef groeit dat alcohol geen onschuldig product is. De norm wat betreft alcohol is aan het veranderen, en die verandering willen we met Tournée Minérale versterken.”

Daarom is de nieuwe Tournée Minérale-website zo opgebouwd dat elke deelnemer er zijn of haar reden om mee te doen met de wereld kan delen. Iedereen die dat wil kan een motivatie ingeven, die dan in een carroussel op de homepagina verschijnt. Talloze deelnemers deelden hun persoonlijke motivatie al. In de loop van de campagne zullen er ook heel wat persoonlijke verhalen van deelnemers verschijnen op de website, in de nieuwsbrieven en op sociale media.

Bekende Vlamingen zeggen ‘ja!’

Ook heel wat bekende Vlamingen doen dit jaar mee aan Tournée Minérale. Zowel mensen uit de muziekwereld als tv-gezichten en topsporters zeggen ‘ja’ tegen de maand zonder alchohol. Natalia, Zohra,  Annemie Struyf, Sioen, Luka Cruysberghs, Frank Boeckx, Michael Schack, Ben Roelants, Mario Goossens … Zij doen allemaal mee en zullen nog van zich laten horen tijdens de campagne. Volgende week zullen nog nieuwe namen volgen van bekende deelnemers.

Win de Tournée Minérale-Dopperfles

Als bedankje voor het enthousiasme van onze deelnemers, organiseert Tournée Minérale dit jaar samen met Dopper een wedstrijd. Er zijn 100 exclusieve Dopper-thermosflessen ter waarde van 40 euro te winnen. De flessen zijn met hun uniek Tournée Minérale-design het perfecte hebbeding voor de fans.

Februari, de maand zonder alcohol

Dit jaar kan je een exclusieve Dopper-fles winnen.

Natuurlijk omvat de campagne nog zoveel meer. Wie Tournée Minérale volgt op sociale media en op de website krijgt heel wat tips, getuigenissen van deelnemers en mocktailrecepten. Deelnemers kunnen zich ook inschrijven op de nieuwsbrief voor extra ondersteuning en om zeker niets te missen.

Ga mee de uitdaging aan en geniet de hele maand februari alcoholvrij! Je vindt alle info op www.tourneeminerale.be.