Hoe actueel is de honderdvijftig jaar oude opera Schoppenvrouw van Tsjaikovski?
Van Tsjajkovski heb je vast al wel eens gehoord. Zijn feeërieke balletten De Notenkraker en Het Zwanenmeer, doen misschien een belletje rinkelen. Of zijn virtuoze Vioolconcerto. Maar daarnaast componeerde de man ook een aantal opera’s, met Jevgeni Onegin en Schoppenvrouw of Pikovaya Dama als bekendste voorbeelden. In het kader van die laatste, werkte hulpverlener Ronny Willemen van de Genkse zorGGroep Zin mee aan een podcast van de Muntschouwburg in Brussel. Daar staat het werk van Tsjajkovski in september op de planken.
Weerklanken rond Pikovaya Dama of Schoppenvrouw
De Munt breekt met haar podcastreeks Weerklanken buiten de muren van de schouwburg. Greet Samyn en Jasper Croonen, de hosts van de reeks, zoeken telkens met een gast uit hoe de thema’s uit de – vaak eeuwenoude – opera’s op hun programma, vandaag nog altijd actueel zijn. De eerste aflevering van het derde seizoen gaat over Tjaikovski’s Schoppenvrouw. In deze opera volgen we Hermann die verliefd wordt op Liza. Het is een onmogelijke liefde: zij behoort tot een rijke, adellijke familie, hij is een arme legerofficier. Om haar toch de hand te mogen vragen, wil Hermann snel rijk worden, en zoekt hij zijn toevlucht in het kaartspel.
Ronny Willemen, hulpverlener zorGGroep Zin en gespecialiseerd in gokverslavingen, is de gast. “Opera zijn dikwijls de puurdere emoties waar we het in hulpverlening heel vaak hebben over mentalisatie en het benoemen in termen van een gevoel. Ik ben wel nieuwsgierig hoe het daar naar voren gebracht wordt.” Hij praat over de drijfveren van mensen die niet kunnen weerstaan aan de aantrekking van het spel. Over hoe klein het vaak begint en hoe wijdverspreid het probleem is. Hij ontleedt de verslavende aspecten van kansspelen: hoe zitten ze in elkaar, waarom zijn ze gevaarlijk en wie is er vatbaar voor?
“Als ik het stuk lees zitten er heel wat elementen in die we bij iemand met een gokstoornis opmerken.”
Hij spreekt uit de eerste hand over het belang van preventiebeleid en hulpverlening – en hoe die twee hand in hand gaan. Kortom, een interview dat het operapersonage Hermann beklijvend actueel maakt. Boeiend zowel voor operakenners als voor totale leken!