Skip to main content

Eindtermen middelengebruik (alcohol, roken, gamen, …) – 3e graad lager onderwijs

3e graad lager onderwijs (10-12 jaar)

In het lager onderwijs gelden er eindtermen voor middelengebruik (alcohol, roken, gamen, …), verdeeld over verschillende leergebieden.

Waar streef je naar bij je leerlingen?

  • Versterken van de kennis en vaardigheden die kinderen nodig hebben om gezonde keuzes te maken
  • Geen alcohol drinken.
  • Niet roken (sigaretten, e-sigaretten, shisha/waterpijp).
  • Niet gokken.
  • Op een verantwoordelijke manier gamen.

Relevante leergebieden:

  • Mens en maatschappij
  • Sociale vaardigheden
  • Wetenschappen en techniek

Mens en maatschappij

1.1 De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit.

1.2 De leerlingen kunnen beschrijven wat ze voelen en wat ze doen in een concrete situatie en kunnen illustreren dat zowel hun gedrag als hun gevoelens situatiegebonden zijn.

1.3 De leerlingen tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen, gebaseerd op kennis van het eigen kunnen.

1.4 De leerlingen kunnen in concrete situaties verschillende manieren van omgaan met elkaar herkennen, erover praten en aangeven dat deze op elkaar inspelen.

1.5 De leerlingen tonen de bereidheid zich te oefenen in omgangswijzen met anderen waarin ze minder sterk zijn.

1.6 De leerlingen tonen in een eenvoudige conflictsituatie in de omgang met leeftijdgenoten de bereidheid om te zoeken naar een geweldloze oplossing.

1.7 De leerlingen hebben aandacht voor de onuitgesproken regels die de interacties binnen een groep typeren en zijn bereid er rekening mee te houden.

2.5. De leerlingen beseffen dat hun gedrag beïnvloed wordt door de reclame en de media.

2.8. De leerlingen kunnen illustreren dat verschillende sociale en culturele groepen verschillende waarden en normen bezitten.

2.15. De leerlingen kunnen illustreren op welke wijze internationale organisaties ernaar streven om het welzijn en/of de vrede in de wereld te bevorderen.

Wetenschap en techniek

1.17 De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam.

1.19 De leerlingen beseffen dat het nemen van voorzorgen de kans op ziekten en ongevallen vermindert.

1.20 De leerlingen kunnen de hulp inroepen van een volwassene in een noodsituatie.

Sociale vaardigheden

1.2 De leerlingen kunnen in omgang met anderen respect en waardering opbrengen.

1.4 De leerlingen kunnen hulp vragen en zich laten helpen.

1.6 De leerlingen kunnen kritisch zijn en een eigen mening formuleren.

1.7 De leerlingen kunnen zich weerbaar opstellen naar leeftijdsgenoten en volwassenen toe door signalen te geven die voor anderen begrijpelijk en aanvaardbaar zijn.