3e graad secundair onderwijs (16-18 jaar)
Eindtermen 1.6 en 1.2 gaan specifiek over middelengebruik
Deze eindtermen gelden voor:
- Aso, kso, tso finaliteit doorstroom
- Bso finaliteit arbeidsmarkt
- Kso, tso dubbele finaliteit
De sleutelcompetenties en bouwstenen die leerlingen zich eigen maken zijn de volgende:
- Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
- Bouwsteen: een gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken
ET 1.6 De leerlingen analyseren een aantal mogelijke risicovolle situaties verbonden aan verslavingen.
Conceptuele kennis:
- Je legt de risico’s uit van mogelijke verslavende middelen zoals suiker, alcohol, illegale drugs, rookwaren en medicatie.
- Je legt uit dat verslavende handelingen zoals het gebruik van sociale media, games, virtuele realiteit, gokken tot verslavingen kunnen leiden.
- Je wijst op risicovolle situaties zoals sociale druk, stress en ontspanning, prestatiedruk bij sport of examens, eenzaamheid
- Je legt de positieve en negatieve gevolgen uit van mogelijke verslavende middelen en handeling op het fysieke, het mentale en het sociale welbevinden op korte en lange termijn.
- Je legt uit wat leeftijdsspecifieke hulp is bij het problematisch gebruik van mogelijk verslavende middelen en handelingen
Procedurele kennis: toepassen van criteria voor risicovolle situaties verbonden aan verslavingen
Cognitieve dimensie: beheersingsniveau analyseren
ET 1.2 De leerlingen zijn bereid om te reageren op mogelijk verslavend gedrag. (attitudinaal)