Skip to main content

Zebradrinken

Ben jij al bekend met de term ‘zebradrinken’? ‘Zebradrinken’ is het afwisselend drinken van een alcoholisch en een non-alcoholisch drankje, net zoals de strepen van een zebra elkaar afwisselen. Het is een risicobeperkende drinkstrategie die ongewenste effecten van alcohol helpt te reduceren.

Zebradrinken-T-shirt.

Zebradrinken normaliseren en drempels verlagen

Onderzoek toont aan dat jongvolwassenen het ‘in the heat of the moment’ niet altijd even gemakkelijk vinden om risicobeperkende strategieën, zoals iets non-alcoholisch bestellen bij een volgende rondje, toe te passen. Zo kan een negatieve reactie al voldoende zijn om toch maar weer voor een alcoholisch drankje te kiezen.

Inzetten op de normalisering van zo’n strategieën werkt drempelverlagend. Zo zouden we al een hele stap vooruit zetten mocht iedereen het doodnormaal vinden wanneer iemand iets non-alcoholisch bestelt, ongeacht de reden daarvoor. Om dit te helpen realiseren, lanceert VAD een aantal ontwerpen voor materialen om het afwisselen van een alcoholisch drankje met een non-alcoholisch drankje, zebradrinken gedoopt, te promoten. Door de vergelijking te maken met een zebra willen we jongvolwassenen op een speelse en visueel aantrekkelijke manier aanspreken. De bijhorende slogan ‘zebradrinken beats kater’ herinnert aan het eigen aandeel in het ondervinden van negatieve gevolgen van overmatig alcoholgebruik. Tegelijk promoot deze slogan een alternatieve, risicobeperkende drinkstrategie.

Materiaal
Zebradrinken beats kater
‘Zebradrinken’ is het afwisselend drinken van een alcoholisch en een non-alcoholisch drankje, net zoals de strepen van een zebra elkaar afwisselen. Het is een risicobeperkende drinkstrategie.

Met zebradrinken kan je verschillende kanten op

©VAD

Met de ‘zebradrinken beats kater’-ontwerpen kunnen bijvoorbeeld organisatoren van evenementen materialen laten drukken om zebradrinken bij hun bezoekers te promoten. Dit kan bijdragen aan het verminderen van antisociaal gedrag door overmatig alcoholgebruik. Ook kunnen bijvoorbeeld lokale besturen in een aanbod op maat voorzien om hun (jeugd)organisaties te ondersteunen, die activiteiten organiseren waarop alcohol geschonken wordt. Om de implementatie te bevorderen, is het toegestaan om eigen logo’s toe te voegen aan de ontwerpen. Ook de integratie in een eigen ontwerp of huisstijl is toegestaan, zolang de boodschap, het beeld en de afzender herkenbaar blijven.

 

 

©VAD

Eerder werd al een affiche en een animatiefilmpje ontwikkeld om de alcoholgerelateerde risico’s van knaldrang tijdens de coronapandemie te beperken. Door de positieve reacties op het zebraconcept is het aanbod nu uitgebreid met de ontwerpen van een T-shirteen polsbandje en een bierviltje. Zebradrinken promoten op de T-shirts van bijvoorbeeld het barpersoneel, werkt drempelverlagend en is meteen ook een ‘gentle reminder’ om tussendoor iets non-alcoholisch te bestellen. Uiteraard is zo een T-shirt ook een leuk gadget. Daarom is er zowel een groot ontwerp beschikbaar, voor centraal op een T-shirt, als een borstzak-ontwerp, als er ook andere info op de T-shirt moet. Het polsbandje kan gebruikt worden om op evenementen bijvoorbeeld een onderscheid te maken tussen -16 jarigen en +16 jarigen. Ook kan het polsbandje perfect dienst doen als een algemeen inkombandje. Hiermee worden bezoekers (die wettelijk mogen drinken) aan hun pols herinnerd aan het afwisselen van een alcoholisch met een non-alcoholisch drankje. Het ontwerp van het polsbandje is zowel beschikbaar voor gekleurde als zwarte druk. Aangezien bierviltjes voornamelijk gebruikt worden op plaatsen waar er alcohol gedronken wordt, is dit ook een logische plek om promotie te maken voor het zebradrinken. Er is zowel een ontwerp voor ronde als vierkante bierviltjes.

 

De Leuvense studenten weten ondertussen al wat zebradrinken is

©LOKO

Dit najaar gingen we een samenwerking aan met LOKO, de Leuvense studentenkoepel, om hun mascotte ‘Drink bewust’ – Gust en ons zebradrinken samen te brengen op een bierviltje. Dit unieke bierviltje werd in een oplage van 5000 exemplaren gedrukt en werd in oktober in alle fakbars in Leuven verspreid. Zebradrinken werd daar positief onthaald door de studenten en wordt tot op vandaag, los van de ‘drink bewust’-campagne in oktober, nog steeds gebruikt.