Cocaïnecampagne #dewittelijn komt terug – samenwerking met nieuwe influencers
Kranten berichten regelmatig over inbeslagnames, recordhoeveelheden sporen van cocaïne in het Antwerpse afvalwater, of over het toenemende druggeweld. Bovendien blijkt cocaïne een populair middel in het uitgaan, het studentenleven en zelfs in bepaalde werkcontexten. Soms lijkt het wel alsof cocaïne snuiven normaal is geworden. VAD/De Druglijn lanceerde de campagne #dewittelijn om daar verandering in te brengen. De campagne loopt in november en december voor de derde keer. Met gerichte advertenties op sociale media en met de inzet van influencers helpt De Druglijn mensen die vragen hebben over hun cocaïnegebruik verder op weg naar informatie en zelfhulp. Tegelijk laat de campagne een tegengeluid horen voor de perceptie dat cocaïne ‘er nu eenmaal bij hoort’. De komende maand zullen nieuwe influencers hun verhaal doen in de campagne en er is nieuwe informatie voor mensen met vragen over hun cocaïnegebruik.
Zes animatiefilmpjes over cocaïne
VAD ontwikkelde zes animatiefilmpjes over cocaïnegebruik. Die filmpjes geven mensen informatie over de gevolgen van cocaïnegebruik en tips om een gesprek aan te gaan met naasten over wie ze zich zorgen maken. Ook de informatie op de Druglijnwebsite werd uitgebreid om een antwoord te bieden op de veelgestelde vragen ‘Wat is de invloed van cocaïne op je seksleven?’ en ‘Kan je een bloedneus krijgen door cocaïnegebruik?’.
Deze veelgestelde vragen en teasers van de animatiefilmpjes verschijnen in november en december als advertentie op Facebook, Instagram en Youtube. Via de advertenties komen mensen op de Druglijnwebsite. Daar vinden ze langere versies van de filmpjes, informatie, een zelftest en kennistest over cocaïne en online zelfhulp. Ze kunnen natuurlijk ook anoniem contact opnemen met De Druglijn voor een luisterend oor, verdere vragen en doorverwijzing.
Samenwerking met influencers die hun persoonlijk verhaal rond cocaïne delen
Daarnaast werkt VAD/De Druglijn ook samen met influencers uit de doelgroep. Deze peers met een groot online bereik proberen vooral de perceptie bij te stellen dat ‘cocaïne er nu eenmaal bijhoort’ door de voordelen van niet-gebruik te belichten en tips te geven over hoe zij omgaan met cocaïnegebruik in hun omgeving.
In het voorbeeld hieronder zie je hoe Wanton, producer en sound engineer uit de technoscene, zijn verhaal deelde in de vorige golf van de campagne. Zijn getuigenis kreeg heel wat bijval van mensen die zich herkenden in zijn verhaal.
Wanton zal voor deze editie van de campagne opnieuw content maken. Verder zijn er een aantal nieuwe gezichten bij de influencers. Zo werken we deze keer samen met Jef Eagl van de mentaalwelzijnspodcast Onbespreekbaar, en met Arno Zaman, het gezicht achter de podcast ‘Tot Later x’. Daarnaast kunnen we ook rekenen op de samenwerking Shauny Cuypers, booker en marketeer achter het rave- and hardtechnoconcept Hard Harder Hardst, Club Hard en Hard By Heart.
Doelgerichte cocaïnepreventie is een uitdaging
Uit de meest recente cijfergegevens (2018) bleek dat ‘slechts’ 1,7% van de Vlamingen aangaf het voorgaande jaar cocaïne te hebben gebruikt. Het grootste deel van de Vlamingen gebruikt dus geen cocaïne. Dat is bijvoorbeeld wel het geval voor alcohol, waar 76,6% in het voorgaande jaar alcohol dronk. Omdat de meeste Vlamingen geen cocaïne gebruiken, is een brede campagne naar de algemene bevolking weinig efficiënt. Uit studies blijkt dat zo’n brede publiekscampagne net zou bijdragen aan het beeld dat cocaïnegebruik normaal is en zo experimenteergedrag in de hand kan werken. Het is dus belangrijk om met een campagne over cocaïnegebruik heel gericht mensen te targeten die cocaïne in hun leefwereld hebben.
“Ik zeg altijd, het is zoals vissen. Je kent geen mensen die gaan vissen, totdat je naar de visvijver gaat en je ziet wie daar allemaal zit. Dus je kent niemand, maar eens je gebruikt, ga je plots zien dat er heel veel mensen zijn die dat doen.”
Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de doelgroep en in kaart te brengen wat hun noden zijn, voerde VAD in 2023 een onderzoek naar de motieven voor cocaïnegebruik. Ook factoren die cocaïnegebruik kunnen uitlokken of in stand houden en die het risico op problemen kunnen vergroten of net verkleinen, werden onderzocht. Dit onderzoek werd samengelegd met ander Vlaams en internationaal onderzoek om profielen op te stellen die een verhoogde kans hebben om cocaïnegebruik in hun leefomgeving te zien.
Zo weten we bijvoorbeeld dat het cocaïnegebruik het hoogst ligt bij 25-34-jarigen. Mannen in die leeftijdsgroep gebruiken acht keer vaker cocaïne dan vrouwen. Er zijn verschillende redenen waarom mensen cocaïne gebruiken. Met de campagne zetten we in op drie profielen van cocaïnegebruikers, met drie belangrijke motivaties om te gebruiken: kunnen beantwoorden aan een hoge werk- en prestatiedruk, plezier verhogen in het uitgaansleven en als copingmechanisme om met problemen om te gaan.
Om deze profielen maximaal te bereiken, richten we de socialemediacampagne naar mensen met bepaalde interesses en beroepen. Zo vermijden we zoveel mogelijk dat wie niet in contact komt met cocaïnegebruik, de campagne te zien krijgt.
Wat doet VAD verder nog rond cocaïne?
Het blijft niet bij enkel deze campagne. Ook de komende periode zal VAD/De Druglijn blijven inzetten op het thema cocaïne. Zo wordt deze campagne geëvalueerd en herhaald in juni en november 2025. Bovendien werken we in de tussentijd aan een e-learning over hoe je omgaat met werkgerelateerd cocaïnegebruik gericht op intermediairs in de werkcontext.