Skip to main content
  • Home
  • Artikels
  • Coronaproof mocktails maken met Drugpunt Waas

Coronaproof mocktails maken met Drugpunt Waas

Drugpunt Waas heeft niet gewacht op Tournée Minérale om inwoners van het Waasland vertrouwd te maken met alcoholvrije alternatieven. Tijdens de feestdagen verdeelde het 250 mocktailboxen in samenwerking met de gemeentes Beveren, Sint-Gillis-Waas, Kruibeke, Stekene en Zwijndrecht. Drugpunt Waas bestelde de mocktailboxen en bezorgde ze aan de vijf gemeentes die ze vervolgens verder verdeelden.

Met het initiatief konden de gemeentes ondanks de COVID-19-epidemie toch een sensibiliserende actie rond alcohol doen: ‘We wilden dat moeilijke jaar 2020 toch nog een beetje leuk kunnen afsluiten’, zegt Eline De Maesschalck van Drugpunt Waas. ‘Daarnaast wilden we de mensen ook kundiger maken in de waaier aan alcoholvrije alternatieven. We wilden tonen dat die niet moeten onderdoen qua smaak, feestelijkheid of budget.’

‘We dachten eerst aan een fysieke mocktailworkshop, maar al had die kunnen doorgaan, dan hadden we daar in coronatijd toch veel minder mensen mee bereikt’, zegt Eline De Maesschalck. Daarom maakten de organisatoren een mocktail-instructievideo met de professionele mocktailshaker Peter Grunewald. Wie dus een mocktailbox met de nodige ingrediënten ontving, kon de drankjes gewoon thuis in de eigen bubbel maken mét professionele begeleiding. Om mensen verder op het pad naar meer alcoholvrij te zetten, wordt aan het einde van de video ook verwezen naar Tournée Minérale en naar het receptenboekje ‘Meer van Zonder’ van Drugpunt Waas.

Verschillende doelgroepen aan de slag met alcoholvrij

De gemeentes legden elk een eigen klemtoon bij het project. ‘Elke gemeente heeft de denkoefening gemaakt om te bekijken wat er bij hen nodig was. Welke signalen zijn er vanuit de gemeente? Is er misschien een doelgroep die al even niet aan bod is gekomen? Of is er een evenement dat niet is kunnen doorgaan, waarvoor dit een alternatief kan zijn?’, legt Eline De Maesschalck uit.

“In coronatijd waren de mocktailboxen een extra grote meerwaarde omdat er al zoveel wegviel.”

Ellen Bocklandt, gemeente Beveren

Zo hebben Beveren en Kruibeke het initiatief gericht naar de algemene bevolking die na inschrijving een mocktailpakket kon afhalen. Stekene richtte zich op het eigen gemeentepersoneel om hen een hart onder de riem te steken na een zwaar jaar en zo ook een alternatief te bieden voor de eindejaarsdrink. In Zwijndrecht heeft men ingezet op het verenigingsleven. Omdat het zeker ook voor jongeren een erg moeilijk jaar was, verdeelde men de pakketten specifiek naar jeugdverenigingen. Sint-Gillis-Waas zette dan weer in op kansarme gezinnen en haakte aan bij een bestaand initiatief van het OCMW: bij het verdelen van de kerstpakketten aan de OCMW-cliënten werd ook een mocktailbox meegegeven.

‘Op zich is het niet de meest effectieve vorm van preventie. De doelgroep die het wat moeilijker heeft met alcohol zal je hiermee niet bereiken, want dit is niet de juiste actie om daartegenover te zetten. Dat was ook onze bedoeling niet’, zegt Eline De Maesschalck. ‘In deze periode snakte iedereen vooral naar iets dat wél georganiseerd kon worden en dat bovendien ook leuk was.’

© Drugpunt Waas – De vier mocktails uit het pakket.

‘We kunnen niet met cijfers aantonen of het een succesvol project was’, zegt preventiewerker Ellen Bocklandt van de gemeente Beveren. ‘Volgende keer moeten we misschien een bevraging doen. De mensen die over de actie hoorden of een pakket kwamen halen, waren wel allemaal laaiend enthousiast. Dat maakte het voor mij al een succes. Zo was er een mama die een pakket ging halen om de workshops met haar tienerkinderen te doen. De tieners keken er enorm naar uit om zoiets samen te kunnen doen omdat er momenteel zo weinig opties zijn. Dat het een workshop in a box is die je thuis kan doen, maakte het in coronatijd nog een grotere meerwaarde.’

Beveren verspreidde ook mocktailboxen tijdens Tournée Minérale

‘Het leuke is ook dat we het instructiefilmpje nu hebben. Daarmee is het een duurzaam project dat vaker ingezet kan worden’, zegt Eline De Maesschalck. Daarnaast is het ook een concept dat bij veel verschillende gelegenheden en in verschillende contexten kan toegepast worden, zegt preventiewerker bij gemeente Beveren Ilka Walleyn: ‘Je kan het naargelang de noden in verschillende contexten en op verschillende manieren organiseren. En je kan er verschillende doelgroepen mee bereiken. Je kan het doen in het kader van de feestdagen, van Tournée Minérale, de zomerperiode, … Noem maar op.’

Ilka Walleyn ging dan ook opnieuw aan de slag met het project tijdens Tournée Minérale: ‘Ik liet me inspireren door Sint-Gillis-Waas. Hun project naar kansarme gezinnen vond ik echt een mooi gebaar. Daarom richtte ik me zelf ook naar een kwetsbare doelgroep met het project. In samenwerking met maatschappelijk werkers en met de sociale kruidenier werkten we met inschrijvingen voor de mocktailboxen.

© Drugpunt Waas – De mocktailboxen werden door Drugpunt Waas verder naar de gemeenten verspreid.

Ik merkte wel dat dat niet zo vlot liep. Als ik dit in de toekomst nog eens doe, ga ik werken met een systeem waarbij mensen de boxen automatisch meekrijgen, op een plek waar ze vaak komen of waarbij we het in hun wijk op straat gaan verdelen.’

Daarnaast zette Beveren tijdens Tournée Minérale ook in op horecazaken met de mocktailboxen: ‘We wilden nog eens iets positiefs brengen naar de horeca om hen een hart onder de riem te steken’, zegt Ilka Walleyn. ‘Het is laagdrempelig en de mocktails zijn makkelijk te maken zonder al te veel werk. Op die manier hoop ik hen ook te stimuleren om dit soort dranken op te nemen in hun aanbod wanneer ze weer opengaan. Al begrijp ik uiteraard ook heel goed dat dat op dit moment niet hun prioriteit is.’

Ilka Walleyn zou het project zeker ook aanraden aan andere gemeentes: ‘Het is een warme en leuke actie. Dat de pakketten tijdens de eindejaarsperiode zo snel de deur uitgingen, toont ook dat er vraag en interesse naar is. Bovendien is het een positief deurtje om dan bijvoorbeeld Tournée Minérale of alcoholvrije receptenboekjes bekend te maken of het gesprek erover op gang te trekken. Ideaal om mensen te laten ervaren dat het ook zonder alcohol heel lekker en gezellig kan zijn.’