Skip to main content

Onderwijsdoelen verslaving tweede graad secundair onderwijs

Doorstroom, dubbele en arbeidsmarkt finaliteit (14-16 jaar)

In het secundair onderwijs volgen scholen per graad en finaliteit andere eindtermen die door zo veel mogelijk leerlingen bereikt moeten worden. Bekijk de  onderwijsdoelen in het secundair onderwijs.

Op deze pagina vind je de 3 meest relevante onderwijsdoelen voor de tweede graad, van waaruit je aan de slag kan gaan rond verslavingspreventie.

Leerlijn

Aan de slag met alcohol, roken en vapen, cannabis en andere illegale drugs, gamen, gokken of psychoactieve medicatie? Bekijk de leerdoelstellingen en materialen in de leerlijn verslavingspreventie.

Competenties op vlak van lichamelijke en geestelijke gezondheid

01.02 De leerlingen ontwikkelen gezondheidsvaardigheden in functie van hun fysiek en mentaal welzijn binnen verschillende thema’s. (D, DA, A)

Gezondheidsvaardigheden inzake voeding, hygiëne, beweging.

  • Voeding zoals ultrabewerkt voedsel, gezonde snacks, duurzame voeding, evenwichtige voeding
  • Hygiëne zoals basisregels voor hygiëne
  • Beweging zoals beweegnormen, sedentair gedrag

Sociaal-relationele competenties

05.01 De leerlingen gaan respectvol en constructief met anderen in interactie rekening houdend met elkaars grenzen. (A en B)

Respectvol en constructief met anderen in interactie gaan zoals  

  • rekening houden met de opvattingen, de fysieke en mentale grenzen en de emoties van anderen
  • grenzen herkennen en bewaken
  • reageren tegen grensoverschrijdend gedrag
  • samenwerken en actief bijdragen aan de uitwerking van een gezamenlijk resultaat
  • omgaan met emoties in verschillende situaties
  • respect tonen voor relationele en seksuele integriteit
  • sociaal vaardig interageren in informele en formele relaties

Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven

07.04 De leerlingen gaan geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog over maatschappelijke thema’s. (D, DA, A)

Geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog gaan zoals door het toepassen van strategieën als actief luisteren, creatief denken, zich inleven, respectvol en duidelijk uitkomen voor zijn mening, een eigen mening onderbouwen, drogredenen herkennen en onderscheiden.

Op zoek naar horizontale samenhang en differentiatie?

Je kan het thema verslavingspreventie ook benaderen vanuit de eindtermen voor: ‘Andere talen’, ‘Digitale competenties’, ‘Historisch bewustzijn’, ‘Nederlands’, ’Economische en financiële competenties’, ‘Ondernemingszin’, … Of vanuit de specifieke eindtermen voor ‘Gedragswetenschappen’, ‘Sociale wetenschappen’, ‘Bewegingswetenschappen’, ‘Biologie’, ‘Chemie’, ‘Wiskunde’, …

Op zoek naar leerdoelstellingen om in de tweede graad mee aan de slag te gaan?