2e graad secundair onderwijs (14-16 jaar)
Voor het derde jaar gelden de nieuwe eindtermen vanaf september 2021, voor het vierde jaar vanaf september 2022.
Eindtermen 1.6 en 1.2 gaan specifiek over middelengebruik
Deze eindtermen gelden voor:
- Aso, kso, tso finaliteit doorstroom
- Bso finaliteit arbeidsmarkt
- Kso, tso dubbele finaliteit
De sleutelcompetenties en bouwstenen die leerlingen zich eigen maken zijn de volgende:
- Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
- Bouwsteen: een gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken
ET 1.6 De leerlingen analyseren een aantal mogelijke risicovolle situaties verbonden aan verslavingen.
Conceptuele kennis:
- Je legt de risico’s uit van mogelijke verslavende middelen zoals suiker, alcohol, illegale drugs en medicatie.
- Je legt uit dat verslavende handelingen zoals het gebruik van sociale media, games, virtuele realiteit, gokken tot verslavingen kunnen leiden.
- Je wijst op de oorzaken en motieven voor middelengebruik
- Je legt de gevaren uit van combigebruik van verschillende middelen
- Je verklaart de sociale, mentale en fysieke kenmerken en gevolgen van verslaving
- Je legt uit wat de leeftijdsspecifieke sociale en wettelijke normen en grenzen zijn voor middelengebruik
- Je wijst op leeftijdsspecifieke hulp bij het problematisch gebruik van mogelijk verslavende middelen en handelingen
Cognitieve dimensie: beheersingsniveau begrijpen
VAK: Maatschappij en welzijn (MaWe), Maatschappelijke, economische en artistieke vorming (MEAV-da), Maatschappelijke vorming (MaVo), Nederlands, Godsdienst …
ET 1.2 De leerlingen zijn bereid om te reageren op mogelijk verslavend gedrag. (attitudinaal)