Begin niet te vroeg: -16 geen alcohol, -18 geen sterkedrank
Jongeren drinken beter geen alcohol. Ze zijn gevoeliger voor de effecten en kunnen er minder goed mee omgaan dan volwassenen. Leeftijd speelt een grote rol. De wet van december 2009 verbiedt de alcoholverkoop aan jongeren onder de zestien. Sinds 2011 sensibiliseert en informeert de nationale campagne ‘Begin niet te vroeg’ jongeren en hun ouders. Aan de verkoperszijde richtte de campagne zich voornamelijk tot de supermarkten en winkels waar jongeren vaak alcohol kopen. In 2014 werd de campagne uitgebreid naar de horecasector.

Zelfklevers, barbriefings, nieuwsbrieven en affiches voor de Belgische horeca en detailhandel
De zelfklevers van ‘Begin niet te vroeg’ zijn uitermate geschikt om aan te brengen bij de kassa en/of op de drankenrekken in de detailhandel (supermarkten, buurtwinkels, nachtwinkels …) Zij maken het de klanten van de winkel duidelijk dat de winkel zich aan deze wetgeving houdt. Dat maakt het makkelijker voor het kassapersoneel om de regelgeving na te leven: ze kunnen de jongere eenvoudigweg op de tekst op de zelfklever wijzen. Er zijn ook nieuwsbrieven in het Nederlands en Engels die de wetgeving en de achterliggende gezondheidsargumenten voor het kassapersoneel uitleggen.
Ook horecazaken worden vaak met de toepassing van de nieuwe wetgeving geconfronteerd en zijn bijgevolg een belangrijke partner om het alcoholgebruik bij jongeren verder terug te dringen. Voor deze campagne werd samengewerkt met de drie Belgische horecafederaties (Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel & Horeca Wallonie). Voor het personeel van horecazaken werd een zelfklever ontwikkeld. De zelfklevers worden best op de toog of duidelijk zichtbaar erachter gehangen. Ze vatten de leeftijdsgrenzen kort en duidelijk samen. Door de zelfklevers op te hangen, helpen uitbaters deze boodschap verder te verspreiden. Bovendien is het voor barpersoneel gemakkelijker om alcohol te weigeren aan wie hiervoor niet de geschikte leeftijd heeft. De zelfklevers zijn namelijk een neutrale weergave van de wet. Als een minderjarige aandringt, kan het barpersoneel eenvoudig naar de sticker verwijzen, om duidelijk te maken dat het nu eenmaal om een algemene regel gaat.
Naast de zelfklever werd ook een barbriefing opgesteld die horeca-uitbaters kunnen uitdelen aan het barpersoneel dat tapt en alcohol schenkt. Zo is iedereen op de hoogte van de precieze wetgeving, van de gezondheidsargumenten voor die wetgeving, en van een aantal tips over hoe om te gaan met dronken klanten. Ten slotte zijn er nog affiches die hetzelfde doel dienen als de zelfklevers, maar uiteraard wat opvallender.
Via het tijdschrift van de horecafederaties werden de nieuwe zelfklevers, barbriefings en affiches verdeeld naar de Belgische horecazaken. Deze zijn net zoals de zelfklevers voor supermarkten die tussen 2011 en 2013 werden verdeeld nog steeds hier te bestellen.
Ook voor jeugdhuizen en organisatoren van fuiven en festivals zijn er nog steeds pakketten bestaande uit zelfklevers, affiches en barbriefings te bestellen. Daarnaast is er ook een digitaal sjabloon voor een bandjessysteem met opdruk -16 geen alcohol, -18 geen sterkedrank.

Sensibiliseren en informeren van jongeren en ouders over leeftijd alcohol
Sinds 2012 beschikt elke provincie over een infostand ‘Alcohol. Bekijk het eens nuchter’ en een preventiebox. Met deze infostand kunnen jongeren bereikt worden tijdens festivals en evenementen. Praktische afspraken over uitlenen worden in overleg met de uitleenpunten gemaakt.
Om naar jongeren te werken werd het aanbod aan affiches uitgebreid. Naast de affiche met de Sint-bernardspuppy kan nu ook een affiche besteld worden met het beeld van een verjaardagsfeestje, en een affiche op maat van jeugdhuizen en cafés (met het beeld van een kleutertje dat een pint bestelt).
Er zijn ook twee campagnefilmpjes. Voor ouders is er een filmpje over een alcoholcontrole met een twist: niet de chauffeur, maar de kinderen moeten blazen. Voor jongeren is er een animatiefilmpje dat toont wat er allemaal fout kan lopen wanneer je bepaalde dingen doet voor de tijd er rijp voor is. Beide filmpjes werden in 2015 (opnieuw) verspreid via een socialemediacampagne.

Instructievideo voor horecazaken en kassapersoneel
Voor het personeel van horecazaken werd er een instructievideo gemaakt die toont hoe men op een klantvriendelijke manier ervoor kan zorgen dat de alcoholwetgeving correct wordt toegepast. De instructievideo wordt op maat gebruikt binnen de alcoholgerelateerde vormingen van de drie horecafederaties. Maar ook preventiewerkers of andere geïnteresseerden kunnen de filmpjes gebruiken. In onze catalogus vind je zowel de instructievideo’s voor de horeca, als de instructievideo’s voor de supermarkten.