VAD vraagt duidelijkheid over alcoholvrije alternatieven
VAD dook in het onderzoek rond alcoholvrije en laag-alcoholische dranken en brengt er vandaag een nieuw standpunt over uit. Alcoholvrije alternatieven zitten in de lift. Als mensen een cocktail of pint inruilen voor een mocktail of een alcoholvrij bier, dan is dat positief. Alleen bevatten zogenaamd alcoholvrije dranken toch vaak alcohol. Dat is misleidend en allesbehalve duidelijk voor consumenten. Ook wat betreft marketing is er nood aan betere regulering.
Pleidooi voor duidelijke regels
Terwijl bij onze noorderburen een alcoholvrij bier maximaal 0,1% alcohol mag bevatten, is dat in België 0,5%. Alcoholvrije wijn mag in België zelfs 1.2% alcohol bevatten. “Dat is niet correct en verwarrend voor consumenten”, zegt VAD-directeur Katleen Peleman. “Wij pleiten voor heldere regelgeving. Er zijn heel wat goede redenen waarom mensen geen alcohol wensen te drinken. Correcte informatie krijgen over het alcoholpercentage van je drankje zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn.”
Met name voor zwangere vrouwen of mensen met een alcoholverslaving is het belangrijk om te weten of een drank al dan niet alcohol bevat, hetzelfde geldt voor mensen die een voertuig moeten besturen. VAD vraagt dan ook om naar Nederlands voorbeeld de grens voor alcoholvrije alternatieven op 0,1% te leggen. Dat wordt best ook meteen op Europees niveau gereguleerd. Dat VAD de grens niet helemaal op 0.0% alcohol wil leggen, heeft dan weer onder andere te maken met technische factoren in het productieproces van dranken.
Naast alcoholvrije alternatieven heb je ook nog laag-alcoholische dranken: bieren, wijnen en sterkedranken die minder alcohol bevatten dan de standaard versies van deze dranken. Ook hier is dringend nood aan duidelijkere regelgeving. Terwijl een laag-alcoholisch bier maximum 1,2% alcohol mag bevatten, ligt er voor wijnen en sterkedranken namelijk geen maximumpercentage vast. Een wijn met 8% alcohol mag dus het label laag-alcoholisch krijgen. Dat is misleidend.
“Correcte informatie krijgen over het alcoholpercentage van je drankje zou een vanzelfsprekendheid moeten zijn.”
Geef kinderen en jongeren geen alcoholvrij bier
Voor een alcoholvrij alternatief kiezen op een moment dat je normaal gezien alcohol zou drinken, is beter voor je gezondheid. Toch raadt VAD af om kinderen en jongeren alcoholvrije alternatieven te geven. Alcoholvrije bieren of schuimwijnen lijken sterk op hun alcoholische versies, zowel qua verpakking als qua uitzicht, geur en smaak. Een jongere die Jupiler 0.0-bier begint te drinken, raakt vertrouwd met het merk en met het drinken van bier. Het risico bestaat dat dit de stap naar bier met alcohol verkleint. In de supermarkt horen alcoholvrije dranken dan ook niet tussen de frisdrank thuis.
Ook reclame voor alcoholvrij bier is niet onschuldig
Dat de alcoholvrije alternatieven en hun varianten met alcohol zo sterk op elkaar lijken, maakt het voor alcoholmerken mogelijk de wetgeving over alcoholreclame te omzeilen. Denk bijvoorbeeld maar aan de sponsoring van de Olympische Spelen door ABInbev. Het is de eerste keer in de geschiedenis dat de Olympische Spelen een partnerschap aangaan met een biermerk. En dat dan nog uitgerekend in Frankrijk, een land waar alcoholsponsoring niet toegelaten is. Het achterpoortje werd mogelijk doordat het alcoholvrije bier Corona Cero het uithangbord van de sportwedstrijd wordt.
“Door alcoholvrije dranken te marketen kan de alcoholindustrie de regelgeving omzeilen en minderjarigen bereiken.”
“Het lijkt op het eerste zicht misschien onschuldig dat er een alcoholvrij bier in de kijker komt te staan, maar dit is niet meer dan een alibi om reclame te kunnen maken voor het gewone bier ”, zegt Katleen Peleman. “De branding is bijna exact hetzelfde: de vorm van het flesje, het lettertype, het logo … En de alcoholische drank is natuurlijk veel bekender dan de alcoholvrije variant.”
“Via dit soort alibimarketing kan de alcoholindustrie adverteren op plaatsen waar ze dit met alcoholische dranken niet mogen. Het laat hen ook toe nieuwe doelgroepen te bereiken, zoals minderjarigen, waar ze zich met alcoholische producten niet op mogen richten”, zegt Katleen Peleman.
VAD vraagt daarom zowel een algemeen verbod op alcoholmarketing, alsook een verbod op marketing waarin alcoholvrije dranken worden geassocieerd met producten die alcohol bevatten (alibimarketing). Noorwegen geeft daarin al decennia het goede voorbeeld. Alcoholmerken mogen er helemaal geen reclame maken, niet voor hun alcoholhoudende dranken én niet voor de alcoholvrije varianten.
Meer weten?
Wil je nog meer weten over alcoholvrije dranken? In de visietekst ontdek je onder andere meer over:
- De etikettering van alcoholvrije en laag-alcoholische dranken
- Welke doelgroep deze dranken drinkt
- De gezondheidseffecten van laag-alcoholische en alcoholvrije dranken
- Welke impact deze dranken hebben op het drinkpatroon van mensen
- Of alcoholvrije en laag-alcolische dranken ook iets kunnen betekenen voor mensen met een alcoholafhankelijkheid
- Wat het onderzoek zegt over het effect van deze dranken op het drinkgedrag van jongeren
- Marketing en prijsbeleid van alcoholvrije en laag-alcoholische dranken
- Aanbevelingen
Download de visietekst via de link boven of onder dit artikel.